ΠΡΟΛΗΨΗ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΟΥ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΥ
Ένας από τους βασικούς στόχους που έθεσε το Σχολείο μας είναι η Πρόληψη και διαχείριση της Βίας και του Εκφοβισμού στο σχολικό περιβάλλον.
Ο στόχος αυτός εντάσσεται στο Ενιαίο Σχέδιο Βελτίωσης της σχολικής μας μονάδας.
Το Σχολείο μας επιδεικνύει ΜΗΔΕΝΙΚΗ ΑΝΟΧΗ σε περιστατικά βίας και εκφοβισμού που παρουσιάζονται στο σχολικό περιβάλλον.
Κατά τη φετινή σχολική χρονιά, το σχολείο μας συμμετέχει στο πρόγραμμα του ΠΑ.ΒΙ.Σ. «Πρόληψη και διαχείριση του Σχολικού Εκφοβισμού» σε συνεργασία με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, ενισχύοντας έτσι την προσπάθειά μας να χειριστούμε το σοβαρό πρόβλημα του σχολικού εκφοβισμού.
Το Πρόγραμμα στοχεύει στη(ν)
- Αναγνώριση και ευαισθητοποίηση σχετικά με το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού
- Πρόληψη και διαχείριση του σχολικού εκφοβισμού με έμφαση στην ανάπτυξη ενσυναίσθησης, και την ενεργοποίηση των παιδιών- θεατών
- Εφαρμογή τεχνικών, πρακτικών και στρατηγικών για πρόληψη και διαχείριση του σχολικού εκφοβισμού και
- Εφαρμογή της πολιτικής του ΥΠΑΝ (Νοέμβριος 2020) για πρόληψη και διαχείριση του σχολικού εκφοβισμού
Για την υλοποίηση του πιο πάνω προγράμματος θα πραγματοποιηθούν τρεις βιωματικές εκπαιδεύσεις σε σχολική βάση. Μία εκπαίδευση σε παιδαγωγική συνεδρία, ενώ οι άλλες δύο στην Ομάδα – Πυρήνα.
Η Ομάδα Πυρήνας Διαχείρισης Περιστατικών Εκφοβιστικής Συμπεριφοράς αποτελείται από τη Διευθύντρια, τη Β.Δ.Α.΄, όλους τους Β.Δ., την υπεύθυνη της Επιτροπής Αγωγής Υγείας και Πρόληψης της Παραβατικότητας, κ. Ροδούλα Αβραάμ, Β.Δ. και τους πιο κάτω εκπαιδευτικούς - μέλη της Επιτροπής Αγωγής Υγείας και Πρόληψης της Παραβατικότητας: Φάνη Ιωαννίδου, Δεσπιάνα Γαβριηλίδου (Στυλιανή Κουμή αντικαταστάτρια), Ευέλθων Μιχαηλίδης (Μαρία Χατζησοφοκλή, αντικαταστάτρια), Χριστίνα Γούλα, Χριστιάνα Συμεού.
Πρόσωπα Αναφοράς περιστατικών Σχολικού Εκφοβισμού: κ. Ροδούλα Αβραάμ, Β.Δ. και κ. Φάνη Ιωαννίδου, καθηγήτρια Σ.Ε.Α
Οι μαθητές/τριες που γίνονται μάρτυρες περιστατικών βίας και εκφοβισμού ή που γίνονται δέκτες τέτοιων συμπεριφορών, μπορούν να απευθύνονται στην κ. Ροδούλα Αβραάμ, Β.Δ., στην καθηγήτρια Σ.Ε.Α. κ. Φάνη Ιωαννίδου, στον/στην Υπεύθυνο/η Καθηγητή/τριά τους ή σε άλλο μέλος της πιο πάνω ομάδας διαχείρισης ή και σε οποιονδήποτε άλλον εκπαιδευτικό.
Έχουν, επίσης, τη δυνατότητα να αξιοποιήσουν το Κουτί Εισηγήσεων και Παραπόνων που βρίσκεται στο γραφείο της κ. Φάνης Ιωαννίδου, καθηγήτρια Σ.Ε.Α..
Βασικό καθήκον της ομάδας διαχείρισης είναι να παρέχει εξατομικευμένη στήριξη στα εμπλεκόμενα παιδιά (μαθητές θύτες και θύματα, καθώς και τους παρατηρητές περιστατικών εκφοβιστικών συμπεριφορών) σε συνεργασία με την κ. Φάνη Ιωαννίδου, καθηγήτρια Σ.Ε.Α., αφού πρώτα γίνει η διερεύνηση του περιστατικού.
Επίσης, αποφασίστηκε η εφαρμογή παραδειγμάτων καλών πρακτικών αγωγής υγείας και πρόληψης της παραβατικότητας, με ιδιαίτερη έμφαση στην πρόληψη της παραβατικότητας με δραστηριότητες οι οποίες καταγράφονται λεπτομερώς στο σχέδιο δράσης Αγωγής Υγείας και Πρόληψης της Παραβατικότητας.
Στους/Στις μαθητές/τριες επεξηγούνται οι Εσωτερικοί Κανονισμοί του Σχολείου από τους/τις Υ.Τ. σε καθορισμένη ώρα Υπευθύνου Τμήματος και αποστέλλεται το βιβλιάριο εσωτερικών κανονισμών για ενημέρωση των γονέων/κηδεμόνων. Ιδιαίτερα τονίζεται στους/στις μαθητές/τριες πως το Σχολείο δεν ανέχεται και επιδεικνύει μηδενική ανοχή σε θέματα εκφοβιστικών και βίαιων συμπεριφορών.
Για την πρόληψη των πιο πάνω συμπεριφορών, το Σχολείο μεριμνά να γίνονται οι εφημερεύσεις κατά τα διαλείμματα με προσοχή, ώστε με την παρουσία των εκπαιδευτικών να προλαμβάνονται επεισόδια συγκρούσεων μεταξύ μαθητών/τριών ή να γίνεται έγκαιρη παρέμβαση σε περίπτωση που εκδηλώνεται τέτοιο επεισόδιο.
Επίσης συγκαλούνται παιδαγωγικές ομάδες, με τη συμμετοχή των διδασκόντων/ουσών για εξεύρεση τρόπων αντιμετώπισης προβληματικών συμπεριφορών μαθητών/τριών σε συγκεκριμένα τμήματα.
Σημαντικός είναι και ο ρόλος του Υ.Τ. ο/η οποίος/α βρίσκεται σε συνεχή συνεργασία με τον/την υπεύθυνο/η Β.Δ. τμήματος για την αντιμετώπιση παραβατικών συμπεριφορών μαθητών/τριών. Σε κοινή συνάντηση με μαθητές/τριες που παρουσιάζουν προβληματική συμπεριφορά γίνεται προσπάθεια για εξεύρεση τρόπων βελτίωσής της.
Σημαντικός είναι και ο ρόλος των Μαθητικών Συμβουλίων και του Κ.Μ.Σ., γι’ αυτό η Διεύθυνση επιδιώκει την ενεργό εμπλοκή τους στον τομέα της πρόληψης.
Επίσης καθορίζονται Μέντορες μαθητών με αποκλίνουσα συμπεριφορά και όπου παρατηρούνται σοβαρά περιστατικά, το Σχολείο συνεργάζεται με ειδικούς όπως Υπηρεσία Συμβουλευτικής και Επαγγελματικής Αγωγής (ΥΣΕΑ), Υπηρεσία Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας (ΥΕΨ), Ομάδα Άμεσης Παρέμβασης (ΟΑΠ), Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (ΠΙ), Υπηρεσίες Κοινωνικής Ευημερίας (ΥΚΕ), Υπηρεσίες Ψυχικής Υγείας Παίδων και Εφήβων (ΥΨΥΠΕ) και Υπουργείο Υγείας.
Σε περιπτώσεις που στο σχολείο παρουσιάζονται περιστατικά βίας και εκφοβισμού θα εφαρμόζονται όλα τα ενδεδειγμένα παιδαγωγικά μέτρα, που προνοούνται από τους Κανονισμούς.
Επιπλέον το Σχολείο προχωρά και στην επιμόρφωση των μαθητών/τριών σε θέματα που αφορούν στην πρόληψη συμπεριφορών βίας και εκφοβισμού.
Το Σχολείο καλεί τους/τις μαθητές/τριες, τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς, όπως συμβάλουν στην πρόληψη και αντιμετώπιση περιστατικών βίας και εκφοβισμού στο σχολικό περιβάλλον για μια κοινωνία υγιή και ένα ευχάριστο, δημιουργικό και δημοκρατικό Σχολείο.